Förbereda

Dags för en ny hemsida?

Tips och bra att veta och vad ska ni tänka på när ni förbereder materialet för en ny hemsida.

Vad är syftet med hemsidan?

  • Vad är målet med hemsidan?
  • Vem/ vilka vill du nå?
  • Vilka är dina/era konkurrenter? Ett tips är att titta på vad andra i din bransch har gjort. Ni får bra information om vad som ni själva gör bra och vad ni vill ha och kunna erbjuda, samtidigt som det blir tydligare vad som ni inte behöver eller vill ha.

Texter

Ni ger oss de texter och bilder ni vill ha med på hemsidan. Texter går bra om ni skriver i ett vanligt word-dokument eller bara i ett email.

Ange rubriken för respektive sida och sedan den text som ska finnas med på just den sidan. Ibland kan det vara svårt att lyfta fram det viktiga, men här hjälper AS webstudio gärna till med det om ni så önskar och ger även tips på hur rubriker sätts med hänsyn till SEO ( sökmotoroptimering).

Bilder

Fråga gärna AS webstudio vad som gäller just för er hemsida, men generellt sett bör bilder vara mellan ca 800px – 1200px i bredd.

Ska en bild användas i t ex en fullbredds-slideshow eller en bild som ska täcka en hel skärm så bör en bild vara ca 2000px i bredd. Det är dock viktigt att optimera en bild så att den ej blir för ”tung”, vilket kan resultera i att man får en alldeles för ”seg” hemsida, dvs nedladdningstiden för hemsidan blir onödigt lång. Besökare kan lätt tröttna och ni tappar besökare i onödan. AS webstudio kan göra det här jobbet åt er  – fråga om pris.

Ett smidigt och enkelt verktyg att använda själv för att optimera bilder är TinyJPG eller TinyPNG.

Tips på fotoredigeringsprogram att använda:
Gimp – gratis
Adobe Photoshop – kostar

Responsiv design/ anpassningsbar design

AS webstudio bygger alltid anpassningsbara hemsidor. En anpassningsbar hemsida (responsive) ser lika bra ut oavsett om den visas i datorn, surfplattan eller mobilen.

Struktur - Layout - Design

  • Hemsidan ska vara lättnavigerad, lättöverskådlig och förmedla den känsla, som ni önskar med er verksamhet. Den ska också förstås tilltala den målgrupp som ni har.
  • Den består av ett antal sidor, t ex ”hem”, ”produkter/ tjänster”, ”om”, ”kontaktuppgifter” osv och ev. undersidor till dessa. Vilka sidor behöver ni?
  • Utseendet är viktigt både för er och era besökare. Smaken kan självklart vara helt olika, men AS webstudio kommer att göra vårt bästa för att utseendet ska fånga besökarens intresse och också passar / representerar just er verksamhet.

Sökmotoroptimering

Är det viktigt för er att bli hittade på Google?

Kanske inte viktigt för alla, men för de flesta så brukar det här vara viktigt. I så fall är det klokt att redan när ni börjar fundera på en ny hemsida så tänk Google och sökmotorer när ni skriver era texter.

Vad tror ni att era kunder söker efter när de vill hitta era tjänster eller er verksamhet på Google? Dessa ord ska finnas med i rubriker och texter på hemsidan annars kommer det att bli mycket svårt att ”tävla” mot alla andra som också vill synas högt upp i rankingen hos på Google.

Ett tips är att helt enkelt googla på de ord som ni tror är relevanta och se vad som dyker upp. Vilka ord visas era konkurrenter på? Det kan ge många ledtrådar..

Varför WordPress?

Ett av de mest populära publiceringsverktygen, som används.  För närvarande är  ca 33% av alla världens hemsidor byggda med hjälp av WordPress. Alltifrån den lilla bloggaren till de stora globala företagen använder idag WordPress.

WordPress är gratis, användarvänligt och flexibelt. Det är enkelt att redigera själv – påminner lite om t ex Word att redigera.

WordPress är också sökmotorvänligt,  bl a så skapas det per automatik bra länkar/ URL:er.

 

SSL - säkra hemsidan/ webbshopen?

En självklarhet nuförtiden och bör ingå i den tjänst som ert webbhotell erbjuder. Läs mer här om ni behöver SSL – cerifikat till hemsidan eller inte.

Vad mer behöver jag till min hemsida?

Sociala medier

Det är inte lätt att nå ut i dagen medie- och informationsbrus. Idag är det mer eller mindre ett måste att också finnas på social media. Här finns det ju många alternativ att välja på såsom t ex Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok. Välj de kanaler som passar er! Även om ni inte är aktiv på kanske mer än en kanal så se till att skapa ett konto där det passar er verksamhet. Det erbjuder ju då en extern länk in på er hemsida – nog så viktigt.

Glöm ej heller Google för företag, kanske det mest viktiga,  Google Business där ni bland mycket annat har möjlighet att också markera ut ert företag på Google Maps!